Referanse: Sandvik, H. (2009) Svar om evolusjon. Klassekampen, 23. desember, 16–17. Hele artikkelen: © 2009 Hanno Sandvik.
Svar om evolusjonBevissthet, språk, kultur og arbeid kan defineres på mange måter. Etter gjengse definisjoner forekommer både kultur («tradisjoner, teknologier osv. som ikke videreføres ved biologisk arv, men ved læring og etterligning»), språk («bruk av abstrakte symboler for å formidle informasjon»), arbeid («en inngripen i naturen hvorved et gode omformes til et av høyere verdi») og bevissthet («å ha tanker, minner, forventninger og vite at man har dem») i dyreverdenen. Noen av dem er veldig utbredt (kultur, arbeid), andre er sjeldnere. Selvbevissthet er så langt f.eks. bare påvist hos menneskeaper, tannhvaler og kråkefugler. Man står selvfølgelig fritt til å bruke definisjoner
på bevissthet, språk, kultur og arbeid som bare passer på
mennesket. Hvis man har glede av slike semantiske leker, er det fritt frem.
Det man dermed mister, er muligheten til en full forståelse av både
vår egen og andre arter. Det er nettopp ved å undersøke
overgangene mellom beslektede fenomener at man kan forstå deres opphav
og funksjon. Biologer har ikke noe problem med å anerkjenne «bygginga av
sivilisasjonane». Men hva forventer Langdal at vi skal si om dem?
Sivilisasjoner studeres av samfunnsvitere, ikke av biologer. Et av poengene mine
i essayet som er bakgrunnen for denne debatten
(Samtiden 4/2009), er imidlertid at
samfunnsviternes teorier må være forenlige med psykologiske,
biologiske og fysiske naturlover – noe de dessverre ikke alltid er.
[tilbake] |